Training

Hoe herken je een goede personal trainer?

Mensen overtuigen om voor Personal Training park te kiezen

Ik ben dit artikel gaan schrijven vanwege een uitspraak van een van mijn dierbare klanten “How personal is your personal training?”.
Het is helaas niet vanzelf sprekend dat personal training een persoonlijk traject is. Wat maakt een personal trainer nou een betrokken personal trainer? Je leest het hier:

Het belang van een personal trainer

Het inhuren van een personal trainer kan erg prijzig zijn. Zeker als je het vergelijkt met een “goedkoop” sportschool abonnement waar je geen begeleiding krijgt en je aan je lot wordt overgelaten.. Toch is personal training voor velen betaalbaarder dan een gemiddeld sportschool abonnement van een paar tientjes. Waarom?

Met een personal trainer bereik je veel meer dan dat je op eigen houtje ooit zult bereiken. Een “goedkope” sportschool  abonnement kost je jaarlijks zo’n € 300,-. Verwacht jij van deze investering een persoonlijke begeleiding ontvangt, er naar je wordt om gekeken, je activeert en motiveert om te komen sporten?

Waarschijnlijk niet. Als je een personal trainer inhuurt dan huur je, als het goed is, een expert in op zijn vakgebied. Ik schrijf bewust ‘als het goed is’ omdat het vak personal training door iedereen uitgevoerd kan worden die ooit een setje dumbbells heeft aangeraakt. Er is geen controle of toezicht om de kwaliteiten van een personal trainer te beoordelen. Hoe herken je dan een goede personal trainer?

Punten waar jij jouw personal trainer op zou moeten beoordelen:

1. Kennis is niet voldoende
Een personal trainer moet natuurlijk beschikken over voldoende kennis op het gebied van trainings- en voedingsleer. Alleen is het weten van de informatie niet voldoende. Je moet het ook nog kunnen vertalen naar de praktijk en, in sommige gevallen, uit kunnen leggen in eenvoudige taal. Als klant zijnde zit je echt niet te wachten op moeilijk termen of ingewikkelde systemen/patronen van het menselijk lichaam. Je wilt simpelweg gewoon begrijpen waarom je iets of een bepaalde handeling moet verrichten.

2. De juiste tool voor het doel
Er zijn misschien wel 5.000 oefeningen die jouw personal trainer in kan zetten tijdens zijn trainingen. Welke moeten er nou precies gedaan worden? Om een goede selectie te maken moet er alvorens de start van het traject een goede intake worden verricht i.c.m. een aantal fysieke testen die de belastbaarheid en de bewegingsvrijheid testen van bepaalde bewegingen/oefeningen.

Door de intake weet je wat de klant wil, wat hij fijn vindt en wat juist niet. De personal trainer weet wat het beste is voor de klant. Het kan zijn dat deze bevindingen naadloos op elkaar aansluiten, maar de kans is ook groot dat het elkaar in verre niet eens raakt. Er moeten dan goede afspraken worden gemaakt om alsnog de juiste tool bij het doel te vinden.

Er moet een goed trainingsplan worden opgesteld welke rekening houdt met het schaalmodel; bewegen, belasten en beproeven.
Zie dit als drie stadia waar jij je in kunt bevinden tijdens iedere beweging die het menselijk lichaam kan maken. Denk hierbij aan hurken, lopen, heupscharnieren, duwen, trekken, (anti-)roteren en fixeren. Spieren en gewrichten zorgen voor deze specifieke bewegingen. Als eerste moet er natuurlijk voldoende vrijheid, stabiliteit en controle zijn om een beweging zwaarder uit te dagen om vervolgens nog zwaarder te belasten tijdens de beproevingsfase.

Iedere oefening moet met een logische en doordachte reden zijn opgesteld. Dit heb je te verantwoorden aan de klant.

Ik heb soms wel eens gesprekken met nieuwe klanten wat ze van te voren allemaal hebben gedaan. Ze hebben dan 6 maanden bij een personal trainer getraind, maar uiteindelijk weinig resultaat geboekt of zelfs lasten gecreëerd die er voorheen niet eens waren. Dan denk ik echt van… waar is het dan fout gegaan. Blijkbaar is het erg lastig voor personal trainers om dit goed toe te passen.

3. Oprechte interesse
Als personal trainer moet je ten eerste goed om kunnen gaan met mensen. Het omgaan van mensen is niet altijd gemakkelijk omdat iedereen anders in elkaar steekt en daardoor een andere benadering heeft. Dit is waarom je echt oprecht geïnteresseerd moet zijn in je klanten om ze ook daadwerkelijk te begrijpen.

Interesse is de eerste stap in het opbouwen van een goede relatie. Als personal trainer wil je weten;
– Wat hij/zij drijft
– Wat er in haar/zijn leven speelt
– Wat hem/haar wekelijks bezig houdt
– Manier van communicatie/interactie
– Interesses / hobby’s

Zodra je als personal trainer precies weet hoe je klant moet communiceren bouw je aan een waardevolle en langdurige relatie.

Wij zijn oprecht geïnteresseerd wie je bent en wat je doet. Door elkaar echt te leren kennen, kunnen wij je het beste helpen.

4. Integriteit
De relatie met de klant staat altijd op nummer 1. Een heel belangrijk onderdeel hierbij is integriteit. Als personal trainer wil je betrokken zijn met je klant waarbij je afspraken nakomt, op tijd bent en er alles aan doet om de klant te helpen. Dit is een essentieel onderdeel waarin de professionele personal trainer zich onderscheid van de reguliere personal trainer.

5. Goede communicatie skills
Zoals ik ook hierboven al beschreef is het erg belangrijk dat je personal trainer de situatie van de klant begrijpt en zich kan inleven. Het stellen van de juiste vragen en de juiste punten te raken is essentieel om het traject en de klant op scherp te houden.

6. Begeleiding/contact naast de PT sessies
Weinig personal trainers hebben contact buiten de training om. Vaak wordt er gezegd “tot ziens” of “tot de volgende training”. Dit kan volgens ons echt niet. De relatie wordt juist versterkt als er ook buiten de trainingen om contact wordt gelegd.

Een simpel voorbeeld:
Stel je traint iemand die een belangrijk gesprek heeft de dag na de training. Wacht je dan tot de volgende training om te vragen hoe dat gesprek is gegaan (als je er überhaupt aan denkt) of stuur je de klant een bericht met daarin:

Hee ….., is het gesprek goed gegaan?

Dit is eventjes een eenvoudig voorbeeld maar er zijn natuurlijk ook klanten die bepaalde aanpassingen maken in hun levensstijl of voedingspatroon. Het is goed om dan eventjes te berichten om hem/haar te herinneren, ondersteunen en/of aan te moedigen.

Waardevolle gerelateerde pagina’s:

Meer informatie over personal training: https://webathletic-coaching.nl/personaltraining/

Vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan: https://webathletic-coaching.nl/personaltraining#kennismaking

of klik hier: